Ropień Podżuchwowy

Wprowadzenie: ropień podżuchwowy, abscessus submandibularis jest ropniem wewnątrzustnym, którego przyczyną powstawania są zęby trzonowe górne i dolne, czasami zęby przedtrzonowe górne i dolne, zropienie ślinianki podżuchwowej (kamica ślinianki), zropienie węzłów chłonnych podżuchwowych, zapalenie kości żuchwy, najczęściej w wyniku urazu.

Postępowanie: cięcie równolegle do dolnego brzegu żuchwy 2 cm poniżej, ze względu na przebieg gałązki nerwu twarzowego, następnie jamę ropnia rozwarstwia się, zakłada sączek gumowy (seton).

1. Arabska – Przedpełska B., Pawlicka H. ; Współczesna endodoncja w praktyce ; 2004.
  2. Kryst L. ; Chirurgia szczękowo-twarzowa podręcznik dla studentów ; PZWL ; 1999.
  3. Cardoso F.G., Ferreira N.S., Martinho F.C., Nascimento G.G., Manhães LR Jr., Rocco M.A., Carvalho C.A., Valera M.C. ; Correlation between Volume of Apical Periodontitis Determined by Cone-beam Computed Tomography Analysis and Endotoxin Levels Found in Primary Root Canal Infection ; Journal of Endodontics ; 2015.
  4. Bertossi D., Barone A., Iurlaro A., Marconcini S., De Santis D., Finotti M., Procacci P. ; Odontogenic Orofacial Infections ; The Journal of Craniofacial Surgery ; 2017.
  5. Koyuncuoglu C., Aydin M., Kirmizi N.I., Aydin V., Aksoy M., Isli F., Akici A. ; Rational use of medicine in dentistry: do dentists prescribe antibiotics in appropriate indications ; European Journal of Clinical Pharmacology ; 2017.
  6. Segura-Egea J.J., Martín-González J., Jiménez-Sánchez M.D.C., Crespo-Gallardo I., Saúco-Márquez J.J., Velasco-Ortega E. ; Worldwide pattern of antibiotic prescription in endodontic infections ; International Dental Journal ; 2017.
2017-12-14T15:13:44+00:00