Ropień Podżwaczowy

Wprowadzenie: ropień podżwaczowy, abscessus submassetericus jest rzadkim ropniem wewnątrzustnym, którego przyczyną powstawania są powikłania zgorzeli miazgi lub utrudnione wyrzynanie dolnych trzecich trzonowców lub zakażone złamanie kąta żuchwy. Występuje pomiędzy zewnętrzną powierzchnią kąta żuchwy a dolnym przyczepem mięśnia żwacza. Występuje nasilony szczękościsk i bardzo silne dolegliwości bólowe. Ze względu na silne ograniczenie przez kość i mięsień, objaw chełbotania jest niewyczuwalny.

Postępowanie: cięcie 2 cm poniżej kąta żuchwy, odcinkowe przecięcie dolnego przyczepu mięśnia żwacza, następnie jamę ropnia rozwarstwia się, zakłada sączek gumowy (seton).

1. Arabska – Przedpełska B., Pawlicka H. ; Współczesna endodoncja w praktyce ; 2004.
  2. Kryst L. ; Chirurgia szczękowo-twarzowa podręcznik dla studentów ; PZWL ; 1999.
  3. Cardoso F.G., Ferreira N.S., Martinho F.C., Nascimento G.G., Manhães LR Jr., Rocco M.A., Carvalho C.A., Valera M.C. ; Correlation between Volume of Apical Periodontitis Determined by Cone-beam Computed Tomography Analysis and Endotoxin Levels Found in Primary Root Canal Infection ; Journal of Endodontics ; 2015.
  4. Bertossi D., Barone A., Iurlaro A., Marconcini S., De Santis D., Finotti M., Procacci P. ; Odontogenic Orofacial Infections ; The Journal of Craniofacial Surgery ; 2017.
  5. Koyuncuoglu C., Aydin M., Kirmizi N.I., Aydin V., Aksoy M., Isli F., Akici A. ; Rational use of medicine in dentistry: do dentists prescribe antibiotics in appropriate indications ; European Journal of Clinical Pharmacology ; 2017.
  6. Segura-Egea J.J., Martín-González J., Jiménez-Sánchez M.D.C., Crespo-Gallardo I., Saúco-Márquez J.J., Velasco-Ortega E. ; Worldwide pattern of antibiotic prescription in endodontic infections ; International Dental Journal ; 2017.
2017-12-14T16:05:17+00:00