Zapalenie Miazgi Nieodwracalne

Wprowadzenie: w wyniku przedłużonego lub zbyt intensywnego działania bodźca uszkadzającego na miazgę, zapalenie miazgi odwracalne przechodzi w zapalenie miazgi nieodwracalne. W miazdze pojawiają się oprócz granulocytów obojętnochłonnych, monocytów i limfocytów także enzymy lizosomalne niszczące komórki, włókna nerwowe oraz substancję podstawową miazgi. Nieleczone zapalenie miazgi odwracalne przechodzi w zapalenie miazgi nieodwracalne.

Objawy: ząb nie leczony wcześniej kanałowo, dolegliwości bólowe samoistne są dawne, powyżej 2 dni, ból umiarkowany, ból w nocy, brak bólu na nagryzanie, brak bólu na opukiwanie, objaw Owińskiego niewyczuwalny, objaw Smrekera niewyczuwalny, ból sprowokowany wydłużony ale trwający poniżej minuty, ból na ciepło, zimno, słodkie, kwaśne pokarmy.

Postępowanie: leczenie kanałowe.

1. Tupyota P., Chailertvanitkul P., Laopaiboon M., Ngamjarus C., Abbott P.V., Krisanaprakornkit S. ; Supplementary techniques for pain control during root canal treatment of lower posterior teeth with irreversible pulpitis: A systematic review and meta-analysis ; Australian Endodontic Journal ; 2017.
  2. Wolters W.J., Duncan H.F., Tomson P.L., Karim I.E., McKenna G., Dorri M., Stangvaltaite L., van der Sluis L.W.M. ; Minimally invasive endodontics: a new diagnostic system for assessing pulpitis and subsequent treatment needs ; International Endodontic Journal ; 2017.
  3. Taha N.A., Khazali M.A. ; Partial Pulpotomy in Mature Permanent Teeth with Clinical Signs Indicative of Irreversible Pulpitis: A Randomized Clinical Trial ; Journal of Endodontics ; 2017.
  4. Segura-Egea J.J., Martín-González J., Jiménez-Sánchez M.D.C., Crespo-Gallardo I., Saúco-Márquez J.J., Velasco-Ortega E. ; Worldwide pattern of antibiotic prescription in endodontic infections ; International Dental Journal ; 2017.
  5. Nakashima M., Iohara K., Murakami M., Nakamura H., Sato Y., Ariji Y., Matsushita K. ; Pulp regeneration by transplantation of dental pulp stem cells in pulpitis: a pilot clinical study ; Stem Cell Research & Therapy ; 2017.
  6. Linsuwanont P., Wimonsutthikul K., Pothimoke U., Santiwong B. ; Treatment Outcomes of Mineral Trioxide Aggregate Pulpotomy in Vital Permanent Teeth with Carious Pulp Exposure: The Retrospective Study; Journal of Endodontics ; 2017.
słowa klucze: , , ,
2017-12-18T10:54:51+00:00