Zapalenie Miazgi Odwracalne

Wprowadzenie: w wyniku działania bodźca uszkadzającego miazgę, dochodzi do powstawania zakrzepów, zwiększenia przepuszczalności śródbłonka naczyń włosowatych i wydostawania się erytrocytów i leukocytów poza światła naczyń krwionośnych, a ponieważ odpływ produktów przemiany materii jest utrudniony przez powiększone naczynia w okolicy wąskiego otworu okołowierzchołkowego, dochodzi do powstawania zmian wstecznych. Nieleczone zmiany naczyniowe po kilkunastu godzinach powodują przejście w stan zapalny. W miazdze pojawiają się granulocyty obojętnochłonne, monocyty, limfocyty.

Objawy: ząb nie leczony wcześniej kanałowo, dolegliwości bólowe samoistne są świeże, poniżej 2 dni, ból umiarkowany, brak bólu w nocy, brak bólu na nagryzanie, brak bólu na opukiwanie, objaw Owińskiego niewyczuwalny, objaw Smrekera niewyczuwalny, ból sprowokowany wydłużony ale trwający poniżej minuty, ból na ciepło, zimno, słodkie, kwaśne pokarmy.

Postępowanie: znieczulenie, opracowanie ubytku, założenie opatrunku tymczasowego z wodorotenku wapnia nietwardniejącego (Calcipast, Calcipulpae), wodorotenku wapnia twardniejącego (Life), ewentualnie z antybiotykiem (Dexadent) oraz glassjonomeru (Kromoglass, Fuji, Riva) na okres 3-6 miesięcy. Po tym okresie należy ponownie sprawdzić reakcję miazgi. W przypadku, gdy podczas okresu obserwacji nie wystąpiły dolegliwości bólowe i reakcja miazgi jest prawidłowa, należy założyć w znieczuleniu wypełnienie ostateczne. W przypadku, gdy podczas okresu obserwacji nie wystąpiły dolegliwości bólowe ale brak jest reakcji miazgi, należy założyć przeprowadzić leczenie kanałowe. W przypadku, gdy podczas okresu obserwacji wystąpiły dolegliwości bólowe, należy przeprowadzić leczenie kanałowe.

1. Wolters W.J., Duncan H.F., Tomson P.L., Karim I.E., McKenna G., Dorri M., Stangvaltaite L., van der Sluis L.W.M. ; Minimally invasive endodontics: a new diagnostic system for assessing pulpitis and subsequent treatment needs ; International Endodontic Journal ; 2017.
  2. Taha N.A., Khazali M.A. ; Partial Pulpotomy in Mature Permanent Teeth with Clinical Signs Indicative of Irreversible Pulpitis: A Randomized Clinical Trial ; Journal of Endodontics ; 2017.
  3. Segura-Egea J.J., Martín-González J., Jiménez-Sánchez M.D.C., Crespo-Gallardo I., Saúco-Márquez J.J., Velasco-Ortega E. ; Worldwide pattern of antibiotic prescription in endodontic infections ; International Dental Journal ; 2017.
  4. Nakashima M., Iohara K., Murakami M., Nakamura H., Sato Y., Ariji Y., Matsushita K. ; Pulp regeneration by transplantation of dental pulp stem cells in pulpitis: a pilot clinical study ; Stem Cell Research & Therapy ; 2017.
  5. Linsuwanont P., Wimonsutthikul K., Pothimoke U., Santiwong B. ; Treatment Outcomes of Mineral Trioxide Aggregate Pulpotomy in Vital Permanent Teeth with Carious Pulp Exposure: The Retrospective Study; Journal of Endodontics ; 2017.
Rozpowszechnij:
słowa klucze: , ,